Høsten 2025
Stavanger:
Høsten 2025 har vi igjen tatt imot 10-ende klassinger fra Stavanger kommune samt noen få klasser fra Høyland ungdomskole i Sandnes kommune. Alle skolene i Stavanger kommune har fått tilbud om å delta og interessen for opplegget vårt har vært like stor som tidligere. Dagene vi har lagt ut for å melde seg på har blitt fullt opp på kort tid. Det samme gjelder for de klassene vi har invitert fra Sandnes. På grunn av kapasitet og økonomi har vi ikke mulighet til å invitere flere. Vi har i perioden 13. oktober til 8. november hatt besøk av 19 klasser fra 10 skoler og 952 elever.
Gjennomføringen har vi overlatt til tre pensjonerte lærere som med stor iver har organisert besøkene av elevene i CGI sine lokaler i Bjergsted som vi får bruke vederlagsfritt. Dette viser at gjennomføringen av opplegget kan overlates til verter som inviterer skoleklassene, gjennomfører besøkene og har ansvar for at elevene får maksimal utbytte av innholdet i stasjonene med formidling av muligheter i arbeidslivet. Det hele forutsetter at vi ansvarlige i Klab setter opp alt utstyr som hører til de enkelte stasjonene.
Vindafjord:
Vi har i tillegg kjørt opplegget vårt for alle 10-ende klassingene fra Skjold, Vikedal og Ølen i Vindafjord kommune slik som de siste to årene. I løpet av to dager (25. & 26. november) var 125 elever på besøk i Medvind24 sine lokaler i Ølen. Det betyr at vi har hatt besøk av totalt 1077 10-ende klassinger høsten 2025.
Opplegget I Vindafjord er blitt gjennomført to år tidligere og vi har deltatt ifm gjennomføringen som har fungert veldig bra. I Vindafjord er det ansatte hos Medvind24 https://medvind24.no/naeringshage som organiserer forberedelser og gjennomføring i samarbeid med deltakende bedrifter. Entusiasmen for Klab i Vindafjord er stor fra alle deltakende parter. De vil til neste år kjøre opplegget alene uten hjelp fra oss. Det beviser at konseptet vi har utviklet fungerer slik at det er fullt mulig å tilpasse opplegget vårt til lokale geografiske skolekretser som overtar og kjører opplegget selv.
Generelt:
Vi opplever stor interesse fra bransjer i arbeids-/næringslivet som ønsker å bidra med stasjoner. Vi har i år justert noen av stasjonene slik at de er bedre tilpasset arbeidsmarkedet. Ett eksempel er Lyse hvor vi har laget en stasjon som markedsfører behovet for energimontører i motsetning til stasjonen Lyse hadde tidligere om solceller. Som kjent så har Lyse tonet ned/avsluttet markedsføring av solceller da det ikke lenger er bærekraftig. Derimot vil det være stort behov for energimontører fremover som skal bidra i utbyggingen av strømnettet som skal ta unna for det grønne skiftet.
Ellers jobber vi sammen med Lærdal Medical om en stasjon som skal fokusere på ingeniør/realfag innenfor helsefag.
Videre planlegger vi mer fokus på petroleumsvirksomheten da den er blitt tonet ned de siste årene, men kommer mer tilbake nå. Vi har allerede stasjoner om karbonfangst, havvind og hydrogenproduksjon, men ser etterhvert også behov for å markedsføre fag og yrker innen
tradisjonell petroleumsvirksomhet.
I tillegg til økonomiske midler vi fremdeles har igjen fra tilskuddet fra www.force.org så har vi fått 30 000.- fra Stavanger kommune (Næringssjefen) og 20 000.- fra TEKNA.
Disse tilskuddene har vært avgjørende for at vi har kunnet invitere elevene i høst.
Vi jobber sammen med Rogaland Fylkeskommune (RFK) for å etablere/forankre Karrierelaboratoriet ved Utdanningssenteret i Ryfylke. Det avventes ansettelse av daglig leder ved senteret noe som forhåpentligvis vil finne sted tidlig 2026. Karrierelaboratoriet (Klab) drives i dag basert på frivillighets-innsats. I løpet av de fem siste årene er konseptet til Klab testet ut og tilbakemeldingen er veldig god både fra elever, rådgivere og næringslivet. Konseptet er testet ut ved skolene i Stavanger. Det ble i samarbeid med RFK videreført til Vindafjord hvor det nå etter tre år vil bli et årlig opplegg for alle 10-ende klasse-elevene i kommunen.
Klab er klar til å bli markedsført til andre deler av fylket, men det krever at det blir formalisert i en permanent løsning i en organisasjon som tar ansvar for videre utvikling og drift. Slik opplegget er nå så er de enkelte deltakende bedriftene/organisasjonene ansvarlig for innholdet i stasjonene. Ansvar for administrasjon og organisering bør være ved en offentlig enhet. En slik enheten kan gjerne være bemidlet både fra næringslivet og det offentlige.
Tilbakemelding fra elevene kan du se i diagrammene lenger nede på denne siden.
Høsten 2024
Stavanger:
Samme opplegg som 2023 hvor det deltok 876 elever
Vindafjord
Samme opplegg som 2023 hvor det deltok 126 elever
Totalt 1002 elever
Høsten 2023
Stavanger:
Vi inviterte igjen alle 10'nde klasse elevene fra Stavanger kommune til å besøke Karrierelaboratoriet.
I år inviterte CGI med nyoppussede lokaler til å være vertskap for samlingen, noe som hjelper på økonomien da vi slapp å betale leie for lokale.
Vi hadde satt av fire uker i overgangen oktober/november. Totalt 912 elever deltok.
Påmeldingen gikk veldig raskt og alle fikk ikke plass. Interessen fra skolene er stor så vi må nok utvide tilbudet.
Vindafjord:
I 2023 gjennomførte vi også opplegget vårt i Vindafjord kommune i samarbeid med Medvind/Rogaland Fylkeskommune.
120 elever fra Vikedal, Ølen og Skjold besøkte Karrierelaboratoriet i Medvind sine lokaler i Ølensvåg 4. og 5. desember 2023.
Forut for besøket hadde vi samarbeidet med lokale bedrifter I Vindafjord og utviklet syv stasjoner med lokalt tilsnitt (Lærlingkontoret Yrkessjåfør og logistikk SA, Berge Sag, Omega 365, Helgevold, Ølen Betong, Westcon og Vindafjord kommune (Helse) utarbeidet syv stasjoner. Det var totalt ni stasjoner inkludert to stasjoner fra selskaper utafor Vindafjord (Droner og Karbonfangst ).
Samarbeidet med bedriftene om å utforme innholdet i stasjonene var veldig godt. Vi opplevde stor entusiasme til å bidra blant representantene fra bedriftene. Dette var også svært inspirerende for oss som skulle «snekre» sammen innholdet i stasjonene og få det ferdig i tide. Kari Aakra fra Medvind har vært en veldig god koordinator.
Stasjonene kan nå gjenbrukes flere år fremover til innholdet er «gått ut på dato».
Elevene ble transportert med buss fra de enkelte skolene til lokalet til Medvind (gratis lokale) og kommunen betalte utgiftene til transport. Representanter fra bedriftene deltok som verter.
Vi opplevde stor interesse og entusiasme blant elevene noe som tilbakemeldingen fra elevene viser. 30% av elevene ga opplegget 10 mens 80% ga opplegget syv eller bedre på en skala fra 1 – 10 på spørsmålet:
Høsten -22 inviterte Karrierelaboratoriet 10-ende klasse elever fra Stavanger kommune til nye besøk. Vi hadde litt mindre kapasitet enn i fjor, men likevel har 587 elever deltatt fra 23 klasser/6 skoler. Vi testet også muligheten for elever fra Finnøy skole å delta, og det fungerte bra med rutebåten og en kort spasertur til Mediegården hvor vi har holdt til i tidligere Deadline lokalet til Stavanger Aftenblad.
Flere skoler ville deltatt, så vi håper vi kan øke tilbudet til neste høst. Rådgiverne og elevene er veldig fornøyd med aktiviteten i Karrierelaboratoriet. Elevene melder tilbake på spørreundersøkelsen vi gjennomfører etter besøket at de har hatt godt utbytte av informasjonen de får ved de enkelte stasjonene. Enkelte av klassene avsluttet med «stående applaus» noe som inspirerer oss til å utvikle opplegget videre.
Stasjoner vi har presentert i høst har vært: Sykepleier, IT, havbruk, tømrer, murer, gjenvinning, droner, solceller, hav-vind og karbonfangst.
Vi jobber videre med utvikling av flere stasjoner og enda mer spennende innhold samt å forankre Karrierelaboratoriet slik at frivillighetsarbeidet vårt kan bestå til beste for et bedre samarbeid mellom skole og arbeidsliv. Det gir elevene et bedre grunnlag for ett av sine viktigste valg i livet......utdanningsvalg ......samt at arbeidslivet kan få nok og gode kandidater til å bygge opp samfunnet vi alle er en del av.
Desember 2019 testet vi opplegget for den første modulen «Bygg- og anleggsteknikk» med elever fra 10ende klasse fra Gosen skole. Tilbakemeldingen var god og vi fortsatte utviklingen av innholdet. Sommeren 2020 engasjerte vi tre studenter til å utvikle innholdet videre for å utvide med to ekstra moduler: Energi og helse.
Oktober 2020 gjennomførte vi ev test av innholdet med de tre modulene bygg- og anleggsteknikk, energi og helse. Totalt hadde vi besøk av 192 elever fra Hinna og Gosen skoler (en klasse hver dag i åtte dager) hvor elevene hadde en halv dag hos oss og andre halvdelen av dagen i Skolelaboratoriet: https://uis.no/nb/skolelaboratoriet-i-realfag
Opplegget fungerte fint og basert på tilbakemeldingen fra elevene (se nederst i artikkelen) om opplevelsen i Karrierelaboratoriet er det klart at vi fortsetter med å utvikle flere moduler.
Mariel (student/sommerjobb) har utviklet en app til å bruke på iPad. Elevgrupper (3 elever i hver gruppe) ambulerer til de forskjellige stasjonene hvor de får en opplevelse av hva de enkelte yrkene innenfor emnet for stasjonen representerer.
Etter testen oktober 2020 har vi utvikle innholdet til i enda større grad å inspirere elevene til å reflektere over videre yrkesvalg. Vi har supplert med flere stasjoner og prøver å få større bredde i innhold av stasjoner.
Oktober/november 2021 gjennomførte vi ny test av opplegget vårt. Denne gang med nesten tusen elever (se forsiden) med stasjonene: Murer, tømrer, droner, IT, energi, havbruk, sykepleier, helsefagarbeider, avløp, gjenvinning, naturvitenskap, solcelle-energi, boring & brønn, CO2-fangst/lagring.
Hver stasjon har følgende opplegg:
Introduksjonsfilm (ca 2 minutter) gir et innblikk i emnet stasjonen omhandler
Aktivitet (ca 15 minutter): Etter introduksjonsfilmen skal elevene utføre en aktivitet som er typisk for emnet stasjonen omhandler. F eks. Murerne skal mure en mur-bue, sykepleierne skal måle blodtrykk, dronepilotene skal fly ut i felten (simulator) og sjekke hvorfor strømmen har gått etc
Avslutningsfilmer (ca 3 minutter) gir en orientering hvilke fag og utdanningsveier de som jobber med emnet for stasjonen har tatt.
Hver stasjon har total-aktivitet på 20 minutter og elevene ambulerer til neste modul. Elevene skal velge hvilke moduler de ønsker å besøke før de ankommer Karrierelaboratoriet. Elevene skal også være gruppert (3 elever pr gruppe) basert på sine interesser før de ankommer Karrierelaboratoriet.
Appen gjør det mulig for elevene å følge aktiviteten i de enkelte modulene ved å klikke seg videre etterhvert som aktiviteten i modulen skrider frem enten det er filmer de skal se eller praktiske aktiviteter.